Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a prezentat astăzi raportul final în cazul accidentului aviatic din munții Apuseni, petrecut la începutul anului 2014, în care și-au pierdut viața două persoane: pilotul Adrian Iovan și studenta Aura Ion.

avion3Potrivit CIAS aeronava implicată în accidentul aviatic din munții Apuseni s-a confruntat cu un givraj sever la nivelul carburatoarelor, care a afectat capacitatea motoarelor. Din această cauză nu s-a atins altitudinea minimă  pentru un zbor de siguranță, se  arată în  raport.

„Aeronava trebuia să zboare la nivel de zbor 120, cu o viteză de 120 de noduri, la o altitudine de 3.600 de metri. Trebuia ca aeronava să urmeze o cale aeriană. Există un moment în care comandantul de echipaj comunică controlorului de trafic faptul că se confruntă cu niște probleme de givraj, dar fără să declare stare de urgență. Aceste probleme de givraj (strat de chiciură sau gheață, n.r.) au generat faptul că nu a urcat aeronava până la nivelul 110. La ora 14,35 pe radarul de control al controlului de trafic s-a declanșat alarma, ceea ce înseamnă că aeronava evolua sub altitudinea minimă de siguranță, în zonă. Controlorul de trafic a luat legătura cu aeronava, i-a cerut încă o dată comandantului, comunicându-i starea de alertă, să crească altitudinea de zbor a aeronavei. La 14,42, comandantul comunică controlului de trafic că va coborî la 8.000 de picioare, ceea ce înseamnă aproximativ 2.400 de metri și va intra în legătură cu Centrul de Informare al zborului București. (…).

În momentul în care a luat o asemenea decizie, aeronava nu va mai beneficia de control radar și pilotul își asigură responsabilitatea siguranței siguranței aeriene. Asta se întâmpla după ce avionul trecuse de Carpații Meridionali. Pe parcursul acestui zbor aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce a afectat puterea dezvoltată de motoare. Singura persoană care are toate datele și este îndreptățită să ia decizii este comandantul echipajului. Operatorul nu are dreptul să sugereze comandatului echipajului vreo soluție. La momentul în care aeronava a traversat Carpați Meridionali s-a confruntat cu un givraj mediu la nivelul carburatoarelor. Trecerea Carpaților Meridionali s-a făcut deasupra plafonului, iar în momentul în care s-a apropiat de Apuseni, givrajul s-a accentuat”, a declarat Eugen Suciu, investigator din partea CIAS.

În urma accidentului aviatic din Apuseni și-au pierdut viața două persoane și alte cinci au fost grav rănite. Potrivit rapoartelor medico -legale  pilotul Adrian Iovan  a decedat din cauza unui șoc traumatic și șoc hipotermic, consecință a unui politraumatism și expunerea la temperaturi scăzute. Aurelia Ion, în vârstă de 23 de ani, a decedat, potrivit specialiștilor de la Medicină Legală Alba, ca urmare a mecanismului combinat de expunere la temperaturi scăzute și tulburări de dinamică respiratorie, consecința unui traumatism cervico-toracic.

Potrivit Agerpres procurorii Secției parchetelor militare au audiat, până în prezent, în dosarul accidentului aviatic din Apuseni trei părți civile și 206 martori — persoane de la Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, STS, MApN, Ministerul Sănătății Publice, ROMATSA, spitalele județene din Alba, Bihor și Cluj , Spitalul Municipal Beiuș, Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Clinic “Sf. Maria” București, Agenția Națională de Transplant, Școala Superioară de Aviație Civilă, pădurari, salvamontiști, săteni din comunele Horea, Albac, Poiana Horea și Beliș.