Agenţia Naţională Antidrog, prin Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Alba, în parteneriat cu Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Alba şi Consiliul Judeţean Alba implementează proiectul naţional de formare de abilităţi „Necenzurat” în 45 unităţi de învăţământ  din judeţul Alba.

Este vorba despre Şcoala Gimnazială „Ion Agârbiceanu” Alba Iulia, Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu” Alba Iulia, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Alba Iulia, Şcoala Gimnazială „Avram Iancu” Alba Iulia, Liceul Romano Catolic Alba Iulia, Colegiul Tehnic Apulum Alba Iulia, Şcoala Gimnazială nr. 2 Sebeş, Liceul de Arte „Regina Maria” Alba Iulia, Liceul Sportiv „Florin Fleşeriu” Sebeş, Şcoala Gimnazială Săsciori, Şcoala Gimnazială „Mihai Kogălniceanu” Sebeş, Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș, Şcoala Gimnazială „Vasile Goldiș” Alba Iulia,  Colegiul Național „Avram Iancu” Câmpeni, Colegiul Tehnic „Alexandru Domșa”Alba Iulia,  Colegiul Național “Bethlen Gábor” Aiud,  Colegiul Național „Inochentie Micu Clain” Blaj, Colegiul Național „Titu Maiorescu” Aiud, Colegiul Tehnic „Dorin Pavel” Alba Iulia,   Liceul „Dr. Lazăr Chirilă” Baia de Arieș, Liceul Tehnologic Agricol „Alexandru Borza” Ciumbrud, Liceul German Sebeș, Liceul  „Horea, Cloșca și Crișan” Abrud, Liceul Teoretic „Petru Maior” Ocna Mureș, Liceul Teoretic Teiuș, Liceul „Corneliu Medrea” Zlatna, Seminarul Teologic Ortodox „Sf. Simion Ștefan” Alba Iulia, Şcoala Gimnazială „Iosif Pervain” Cugir, Şcoala Gimnazială Pianu de Sus, Şcoala Gimnazială Singidava Cugir, Şcoala Gimnazială Nr. 3 Cugir, Şcoala Gimnazială „Axente Sever” Aiud, Şcoala Gimnazială „Nicodim Ganea” Bistra, Şcoala Gimnazială Câmpeni, Şcoala Gimnazială Ciugud, Şcoala Gimnazială Crăciunelu de Jos, Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu” Ighiu, Şcoala Gimnazială „Ion Breazu” Mihalț, Școala Gimnazială „Ovidiu Hulea” Aiud, Şcoala Gimnazială Petrești, Şcoala Gimnazială „Ioan de Hunedoara” Sântimbru, Şcoala Gimnazială „Toma Cocișiu” Blaj, Școala Gimnazială „Avram Iancu” Unirea, Școala Gimnazială „Avram Iancu” Abrud, Școala Gimnazială Galda de Jos.

Proiectul ”Necenzurat” este implementat de către specialişti din cadrul CPECA Alba, formaţi la nivel naţional, şi de către psihologii şcolari din cadrul unităţilor de învăţământ enumerate mai sus, formaţi de către formatori autorizaţi din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog – Centrul Regional de Prevenire Evaluare şi Consiliere Antidrog Alba Iulia. Specialiştii CPECA Alba asigură şi coordonarea şi monitorizarea implementării proiectului în cele 45 unităţi de învăţământ.

Proiectul, care se desfăşoară în România, fără întrerupere, începând cu anul 2009, a fost implementat, în mai multe etape, în 17 state europene, dar şi în numeroase ţări din Asia, Africa şi America, şi a fost iniţiat de „Mentor International Foundation”, fiind bazat pe modelul influenţei sociale.

Cele mai recente cercetări si publicaţii recunosc faptul că, pentru cei mai mulţi adolescenţi, consumul de droguri este parte a unui stil de viaţă. Aceasta înseamnă că există o importantă influenţă socială asupra consumului de tutun, alcool sau alte droguri. Noile forme de  prevenire utilizează programe de instruire bazate pe abilităţi sociale inteligibile, unde comportamentele sociale sunt introduse si exersate, ajutând astfel la creşterea rezistenţei la presiunea grupului de egali, la îndemnul de a consuma droguri.

Scopul acestei abordări este de a dezvolta, în rândul elevilor de 12-14 ani, aptitudini specifice şi resurse de care au nevoie pentru a rezista influenţelor sociale, de a înţelege corect cunoştinţele despre droguri si efectele lor asupra sănătăţii individuale şi colective.

Influenţa socială este cuprinsă în programe ca un factor de protecţie în prevenirea consumului de droguri. Metodele interactive utilizate în proiectul ,,Necenzurat” sunt axate pe intensificarea abilităţii de a integra relaţiile sociale și o puternică reţea socială este antrenată în modul de abordare a drogurilor, a consumului de droguri şi a urmărilor acestuia.

Proiectul este compus din 12 lecţii, planificate  pentru a fi parcurse în timpul unui semestru şcolar, şi au  un caracter interactiv, dinamic, bazat pe multe jocuri de rol, exerciţii practice care stimulează creativitatea, invită participanţii la reflexie, dezvoltă o atitudine critică la adresa comportamentului adictiv şi îmbogăţesc cunoştintele despre substanţele psihoactive şi efectele acestora asupra dezvoltării psihosomatice.

Programul conţine şi o componentă adresată părinţilor copiilor participanţi, cu scopul de  a facilita interacţiunea dintre elevi-familie-şcoala prin pozitivarea relaţiilor şi raporturilor educaţionale  privind educaţia pentru viaţă, precum şi dobândirea de abilităţi privind prevenirea consumului de droguri, formarea de atitudini potrivite şi modele adecvate cu privire la abordarea situaţiei de consum.

Cu sprijinul Consiliului Judeţean Alba vor fi  tipărite materialele necesare implementării proiectului, respectiv caietele pentru elevi, ghiduri metodice pentru psihologii şcolari şi specialiştii CPECA care vor desfăşura lecţiile „Necenzurat”, precum şi seturi de 47 cartonaşe cu întrebări şi răspunsuri despre droguri şi efectele consumului.