Fraudele online au fost subiectul dezbaterilor purtate de poliţişti cu peste 250 de elevi şi studenți din judeţul Alba. Activităţile au fost organizate în cadrul Campaniei #CyberScams ce se desfășoară, în această perioadă, în statele Uniunii Europene precum şi în alte 5 state non-membre.

Publicitate

În perioada 17 –23 octombrie 2018, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Alba, prin Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii, desfăşoară activităţi în cadrul Campaniei de prevenire a fraudelor comise în mediul online #CyberScams ce are ca scop creșterea gradului de conștientizare cu privire la acest fenomen infracțional.

Campania se desfășoară în cadrul  European Cyber Security Month – Luna Europeană a Securității Cibernetice, iar Inspectoratul de Poliţie Judeţean Alba a planificat o serie de acţiuni care vizează, în special, diseminarea informaţiilor cu caracter preventiv în rândul tinerilor.

Astfel, în zilele de 17 şi 18 octombrie, poliţiştii de la prevenire, alături de poliţiştii Direcţiei Judeţene Anticorupţie – Serviciul Teritorial Alba s-au întâlnit cu 250 de studenţi ai Universităţii „1 Decembrie 1918” Alba Iulia şi ai Colegiului Naţional „Lucian Blaga” Sebeş unde au discutat despre cele mai întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online, despre cum pot fi acestea evitate precum şi despre modalităţile de prevenire a infracţiunilor din sfera corupţiei.

Tinerii au aflat câteva măsuri simple pe care fiecare le poate lua pentru a-și proteja datele personale, financiare și profesionale, poliţiştii prezentându-le, în concret, modurile de acţiune şi cele mai utilizate mesaje folosite de infractori:

Frauda mesaj de la șef –  CEO fraud: Vizând angajații autorizați să efectueze plați, autorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul din managerii de top din companie și îi determină să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer din contul firmei.

Fraude cu facturi – Invoice fraud: O firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul unui furnizor de bunuri/servicii legitim. Angajații cu atribuții de efectuare de plăți sunt determinați să plătească, pe viitor, facturi false în conturile autorilor.

Phishing/Smishing/Vishing: autorii te apelează telefonic, îți trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail, prin care te induc în eroare, pentru a-ți divulga date personale, financiare ori de securitate.

Website-uri bancare contrafăcute – Spoofed bank website fraud: Autorii folosesc mesaje de tip ”phishing” cu link-uri către site-uri bancare false.  Odată ce ai accesat link-ul, prin metode diverse, și se colectează ilegal datele personale și/sau bancare. Site-ul contrafăcut va arăta precum cel legitim pe care îl imită, cu foarte mici diferențe, deseori greu sesizabile.

Iubire prefacută – Romance scam: Autorii pretind că sunt îndrăgostiți și își doresc o relație cu potențiala victimă.  Deși debutează pe site-uri de întâlniri, sunt folosite conturi false de e-mail sau pe rețele sociale pentru menținerea contactului, câștigarea și exploatarea încrederii.

Furtul de date personale – Personal data theft: Autorii îți colectează nelegitim datele personale de pe rețele de socializare. Datele tale pot fi vândute altor infractori sau folosite pentru a-ți accesa conturile bancare, contracta împrumuturi ori derula afaceri ilegale în numele tău.

Fraude cu investiții și cumpărături online – Investment and online shopping scams: Autorii îți oferă oportunități ”speciale” de investiții cu profituri rapide sau îți prezintă ”oferte-bombă” de ”chilipiruri” în mediul online.

Acţiunile de popularizare a metodelor de protecţie împotriva infractorilor cibernetici vor continua pe perioada lunii octombrie, lună dedicată, la nivel european, securității cibernetice.

Mai multe informații despre modalităţile de protecţie împotriva infracţionalităţi cibernetice pot fi găsite pe pagina web: https://www.europol.europa.eu/report-a-crime/report-cybercrime-online