Noua creșă amenajată în Alba Iulia îi va primi pe prichindei, cel mai devreme, în luna martie. Deși administrația locală spera să poată inaugura noua locație la sfâșitul anului trecut sau, cel târziu, la începutul lunii viitoare, planurile au fost date din nou peste cap din cauza legislației mult prea stufoase. Practic, la ora actuală nu este clar care minister trebuie să avizeze angajarea personalului care va deservi creșa, adresele trimise până acum fiind returnate Primăriei Alba Iulia cu… declinarea competenței.

Publicitate

”Autoritatea locală, respectiv Primăria prin Biroul de resurse umane și noi, Direcția de Asistență Socială, în cadrul căreia vor funcționa cele două creșe pe care noi le-am cuprins într-un serviciu – Serviciul Creșe – ne luptăm de câteva luni de zile cu legislația și cu colegii, dacă îmi permit cei din ministere să le spun așa, pentru că discutăm foarte mult împreună. Recunosc și ei că lucrurile au scăpat un pic de sub control, pentru că atât de multe prevederi au apărut pe domeniul creșelor, încât acum ne este greu să angajăm personal”, ne-a declarat Delia Cristescu, directorul Direcției de Asistență Socială din cadrul Primăriei Alba Iulia.

 Copilul cu prea multe moașe…

Creșele par să fie acum ca un copil cu prea multe moașe care, spune o vorbă din popor, rămâne cu buricul netăiat. “Asistența socială a fost exceptată când a apărut ordonanța 77 și a zis că toate posturile vacante sunt desființate în toată administrația, cu câteva excepții, printre care și noi. Dar iată că nu ne ajută la nimic faptul că am fost exceptați, că tot nu putem angaja. De ce? Deoarece creșa este și furnizor de educație antepreșcolară timpurie, cât și furnizor de servicii sociale. În consecință, am scris atât la Ministerul Muncii, pentru acreditarea ulterioară pe serviciu social, cât și la Ministerul Educației pentru licențierea pe educația copiilor, după ce vom începe să funcționăm. Cele două ministere își declină competența între ele (…) În discuție directă cu doamna care a gândit Legea Creșelor din minister, dânsa mi-a spus scriem la ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, deoarece structurile noi aparțin de MDRAP (…) Doamna din Ministerul Muncii ne-a promis că ne ajută până la final, imediat ce ne răspunde MDRAP”, a spus Delia Cristescu.

Ea a explicat că ministere, în general, răspund mai repede decât termenul legal de o lună, motiv pentru care speră să aibă toate răspunsurile de la ministere în ianuarie-februarie. După ce este primit avizul se dă drumul la concursul pentru ocuparea posturilor. Obținerea avizului final nu se poate face, însă, peste noapte. “Ordonatorul principal de credite, primarul, scrie la Agenția Județeană de Prestații și Inspecție Socială a județului respectiv. AJPIS face verificări și le întoarce la ordonator după ce își pune o viză. Apoi, ordonatorul principal de credite scrie la Finanțe. Finanțele din Alba au zis că ne dau aprobare, indiferent de la ce minister avem avizul, dar trebuie să-l avem de undeva. Direcția de Finanțe trebuie să ne spună dacă ne încadrăm sau nu în buget. Abia apoi trimitem la Ministerul Muncii și ei ne dau avizul final. Trebuie să fim realiști. Ianuarie-februarie durează. Apoi, scoatem posturile la concurs, dar mai repede de 45 de zile nu se poate. Eu zic că mai repede de martie nu vom reuși să ieșim din hățișul actualelor articole de lege, cine dă avizul, cine nu dă… În martie sperăm să angajăm personalul”, a estimat directorul Direcției de Asistență Socială din cadrul Primăriei Alba Iulia.
Amenajări aproape gata
Amenajarea spațiului în care va funcționa creșa este aproape de final, iar recepția clădirii va avea loc curând. Delia Cristescu a precizat că toate dotările, de la cele fizice la picturile de pe pereți care vor înveseli atmosfera, au fost cuprinse în buget, așa că nu vor exista întârzieri legate de deschiderea creșei din cauza clădirii. “Acum ne-am înscris deja pe buget cu sume, ca să nu mai pierdem vremea și să așteptăm apoi rectificare de buget. Noi am mers în paralel, pentru că este și interesul nostru să-i dăm drumul cât mai devreme”, a declarat aceasta. cresa11024
Care să fie criteriile de selecție?
Pentru sugari vor exista doar 5 locuri, pentru cazuri excepționale, pe principiul că mama este plătită să stea cu copilul acasă și este important ca mama să facă acest lucru pentru ”cimentarea” relației afective dintre mamă și copil.

Cele mai multe locuri vor fi pentru grupa 2-3 ani, pentru că acolo este cea mai mare nevoie. Cererea este deja foarte mare, fiind depuse 83 de cereri pe 55 de locuri. Deoarece în această perioadă se lucrează la regulamentul de funcționare și la criteriile de selecție, conducerea Direcției de Asistență Socială îndeamnă părinții să își exprime părerea în legătură cu criteriile de departajare pe baza cărora să fie selectați copiii care vor prinde un loc în creșă. “Ce ar zice mămicile dacă aș spune că un sfert din locuri le păstrez pentru cazurile sociale. Sunt mămici divorțate care nu se pot duce la serviciu dacă eu nu îi iau copilul la creșă, dar nici nu-mi poate plăti locul acela. Este o sumă mică de plată, câțiva lei pe zi, dar pentru cazurile sociale pune consiliul local banii. Credeți că este discriminatoriu principiul ca, din 55 de locuri, un sfert să fie pentru cazuri sociale și trei sferturi la alte mămici, dar la care să le punem barem? Ca la locuințe sociale. Dacă ai 16 milioane de lei vechi pe membru de familie, nu mai ai dreptul la locuință socială. Aici nu se spune, dar consiliul local poate să spună. Dacă ai peste 1.600 de lei pe membru de familie, angajează-ți bonă sau du copilul la privat”, a spus Delia Cristescu, precizând că este doar o idee a administrației și că ar fi utile părerile mămicilor în legătură cu modul în care să se facă departajarea.

“Se poate face și pe principiul primul venit primul servit, dar în social este greu să faci așa ceva. Eu, în social, nu pot să fac o zi ca la parcări, să-mi vină mamele aici cu copiii și să stea la coadă să își pună cererile pentru creșă”, este de părere directorul Direcției de Asistență Socială din cadrul Primăriei Alba Iulia.

[box type=”yellow” ]”Ne-am ocupat de pregătirile pentru angajarea personalului, de avize, ne-am dus în paralel cu achizițiile. N-am stat deloc. Am avansat cu hârtiile la ministere, stăm foarte bine cu clădirea și cu achizițiile, cu cerutul sumelor pentru creșă. Mai se lucrează la regulament și la criteriile de selecție. Aveți propuneri? Veți fi de ajutor administrației. Mă intertesează dacă se consideră că este discriminatoriu sau nu să pun limita de venit la mămici”, a conchis Delia Cristescu. [/box]