Publicitate

Alba Iulia a găzduit, la sfârşitul săptămânii trecute, cea de-a doua ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru pentru Tineret „Apollo”, care a adus în Cetatea Unirii actori din țară și din mai multe părți ale Europei. Am avut ocazia să-i întâlnesc pe actori și să descopăr la ei gândurile care îi animă, așteptările și mai ales speranțele pe care le au pentru Alba Iulia.

Publicitate

skepsisLa deschiderea Festivalului Internațional de Teatru pentru Tineret „Apollo”, coordonatorul Grupului Skepsis, Viorel Cioflică, care realizează acest festival, declara că prezența unui teatru arată modul în care o comunitate dorește să trăiască. Un spectacol rezumă viața cotidiană, experiențe umane cu care cei mai mulți dintre noi, într-un mod sau altul, ne întâlnim. La sfârșitul săptămânii trecute, cei care au petrecut măcar câteva momente în sala Casei de Cultură a Studenților în compania actorilor au avut acces fie prin comedie, fie prin dramă la o expunere a trăirilor și dorințelor umane general valabile.

Fiecare dintre cei prezenți a avut parte de o experință inedită, a simțit căldură, dar și revoltă față de situaţia ingrată în care se află oraşul Alba Iulia, care deşi este un reper în istoria României, practic, din punct de vedere teatral, este lăsat într-un con de umbră.

Discuţia mea a pornit entuziast cu cei care au venit de departe pentru a lua parte la acest eveniment.

Am vorbit pentru început cu invitatul special al festivalului, actorul Dan Chiorean de la Teatrul Național din Cluj Napoca, care este cunoscut publicului mai ales pentru rolul din filmul „Rocker”, cu care a câștigat premiul pentru cel mai bun actor la Festivalul de Film de la Vilnius, în anul 2013. Acesta a jucat și rolul criticului în acest eveniment și a discutat cu actorii despre jocul lor și arta actorului.

dan chiorean„Acum 10 ani am descoperit Skepsis și am văzut la ei dorința și încăpățânarea care i-a motivat să ajungă astăzi la momentul la care au reușit să realizeze a doua ediție a unui festival absolut deosebit. Este un efort extraordinar și o abordare excelentă, deoarece pe întreaga durată a evenimentului trupele rămân la festival și au ocazia să se cunoască, să socializeze, să înțeleagă unde se situează, care este modalitatea lor de abordare a teatrului. Eu nu cred în stabilirea unei delimitări clare între actorul profesionist și amator. O diplomă pe care o ai la dosar nu îți asigură un joc mai bun decât cel al unui actor neprofesionist dedicat și implicat în ceea ce face. Eu recunosc că sunt lucruri pe care le pot învăța de la acești actori. Pentru un actor este foarte periculos să creadă că stăpânește totul și să lase totul să devină o rutină. Așa că acest festival este nemaipomenit din foarte multe puncte de vedere”, a declarat actorul Dan Chiorean.

Așa cum sublinia invitatul special al Festivalului „Apollo”, unul din punctele forte ale acestui eveniment a fost posibilitatea actorilor de a participa la toate evenimentele de pe agendă. Această modalitate de a face cunoscută și Cetatea Alba Iulia a fost atât de apreciată de membrii trupei din Lituania încât aceștia au decis să mai petreacă o zi la Alba Iulia pe banii lor. I-am întrebat ce a însemnat pentru ei participarea la festival.

lituania„Ne-am dorit să vedem cum suntem primiți dincolo de orașul nostru, de Lituania, să arătăm modul nostru de a face teatru. Am prezentat spectacolul în fața unui public mult mai deosebit și am înțeles că există anumite diferențe în ceea ce înseamnă umorul, dar că sunt și lucruri în care ne regăsim. A însemnat foarte mult pentru noi că am văzut România și că am trăit această experință împreună, ca trupă. Ne-a unit și ne-a responsabilizat”, a spus Tomas Erbrederis, regizor și actor la Teatrul Național din Kaunas, Lituania.

Cuvinte de laudă a avut și coordonatorul trupei din Ungaria, Petra Galambos. Aceștia au prezentat în festival un spectacol de foc, în Piața Cetății.

petra„Am ales să punem în scenă piese de teatru care îmbină mișcarea, dansul și jongleria cu focul, pentru că acesta este viu și are o parte sacră. La Alba Iulia am încercat să spunem o poveste fără cuvinte, care e cu atât mai frumoasă dacă are și prezența focului. Ne-am simțit foarte bine aici. Ne-a plăcut cetatea și mai ales oamenii. Am întâlnit pe stradă oameni foarte binevoitori și un spirit foarte frumos”, a spus Petra Galamboș.

Căldura și ospitalitatea au fost apreciate și de regizorii grupurilor din Cehia și Georgia care au apreciat și organizarea minuțioasă și atentă a festivalului.

„Am fost foarte surprinsă de Alba Iulia, fascinată. Oamenii aici sunt foarte prietenoși. Noi organizăm un festival în Cehia și am fost impresionați de buna organizare de aici. La fel încercăm și noi să facem grupurile să socializeze, este important să înțelegi diferențele culturale și să îi înțelegi pe ceilalți pentru a putea depăși prejudecățile. La Alba Iulia am reușit asta și între actori, și cu publicul, și cu oamenii de pe stradă”, a spus regizorul Lada Leszkowova.

georgiaLa fel, și regizorul Zurab Pkhakadze, din Georgia, a apreciat Alba Iulia și a punctat deschiderea Festivalului „Apollo” pentru o paletă cât mai mare de manifestări artistice. Acesta a spus că este pentru prima oară când vede o expoziție de afișe pentru festival cu o participare atât de mare din partea artiștilor plastici și că este un lucru cu adevarat inedit.

Toate discuțiile pe care le-am avut, la o ceașcă de cafea pe care am purtat-o pe la toate mesele, au avut un punct comun: buna organizare a festivalului și bucuria de a lua parte la un astfel de eveniment. În cazul trupei din Bulgaria, o bucurie chiar mai mare, deoarece până la Alba Iulia au avut parte și de peripeții.

bulgaria„Drumul pe la Petroșani a fost foarte greu, trei ore doar în curbe. Ni s-a stricat autocarul și a trebuit să împingem, toată trupa, în pantă. A fost foarte greu, dar a meritat. Am văzut Alba Iulia, inima României. Ne sunteți vecini și știam mai multe despre România, dar e o bucurie să descoperi oamenii. Din toate punctele de vedere a fost o provocare. Este prima dată când jucăm la un festival internațional în limba engleză și a fost greu, dar ne-a motivat. Ne îmbogățește aceată participare”, a spus actrița și regizoarea Veneta Atanasova.

O opinie pertinentă față de festivalul Apollo a avut și regizorul Aurel Luca, de la Iași, cel care a fondat trupa „Ludic”, care activează de 37 de ani.

aurel luca„Festivalul de aici îl simțim de când lumea. Trupa Skepsis a participat la festivalul de la Iași și colaborăm. Există acum multe opțiuni pentru public. Înainte publicul aștepta ceva, un gest, o replică, să reinterpreteze. Acum este mai greu, dar poate fi captat. La Iași noi jucăm la Studio Ludic, unde avem o stagiune adevărată. Avem 14 spectacole în repertoriul nostru. Este nevoie de teatru”, a spus Aurel Luca.

În măsura în care Festivalul Internațional de Teatru pentru Tineret „Apollo” a atras aprecieri, a trezit și revoltă.

„Ochiul critic” al acestui festival, actorul Dan Chiorean, a declarat că este inadmisibil că Alba Iulia nu are un teatru.

„Urmăresc de 10 ani ceea ce se întâmplă în Alba Iulia, unde își are loc un  teatru. Este legitimată această dorință. În anii `90, orice politician aborda trei teme: sănătate, educaţie şi cultură. Chiar şi din discursul lor a dispărut cultura. Sunt sigur că mulţi  dintre aceia care au făcut politică şi au trecut, măcar cu ocazia zilei de 1 Decembrie, pe la Alba Iulia au vorbit despre un teatru. E teatrul Prichindel, și e foarte bine, dar e loc și pentru un Teatru Național. Acesta este perfect legitim aici, în capitala Marii Uniri, doar că nu există. Sunt de-a dreptul revoltat de această situaţie”, a declarat Dan Chiorean.

Un singur personaj a lipsit de la cafeaua mea cu actorii: publicul, dar pe acesta l-am întâlnit mai apoi la spectacole. De-a lungul celor patru zile, am văzut oameni care au venit la mai multe spectacole și mulți tineri care au gustat acest eveniment care, în ultimă instanță, a fost pentru ei. Așa cum spune coordonatorul Grupului Skepsis, Viorel Cioflică, teatrul de tineret trebuie promovat pentru că el dă șansa unei schimbări, acolo unde este nevoie de ea, în rândul tinerilor, care fac diferența.

5 1 2 3